Excuses maken op de juiste manier
Hoe maak je je excuses ?
Excuses maken is een gouden vaardigheid, ook op de werkvloer. Dat je daar af en toe iets doet waarvoor je je moet verontschuldigen, is namelijk wel te verwachten. Of je nu hebt verzaakt bij een belangrijke taak, een klantcontact hebt verknoeid, uit je slof bent geschoten of op de kerstborrel de partner van je baas hebt geprobeerd te versieren: over de schreef ga je toch wel een keertje, dus kun je maar beter weten hoe je op een goede manier excuses aanbiedt.
Wat moet je bij excuses vooral wel en niet doen? Wel: je moment kiezen (het liefst face to face en anders telefonisch), en er echt aandacht en tijd aan besteden. Toon de ander dat je snapt wat je verkeerd hebt gedaan, en waarom dat vervelend is voor diegene. Laat ook merken dat je begrijpt wat dat met de ander doet, door bijvoorbeeld te zeggen: ,,Ik kan me voorstellen dat dat voor jou heel frustrerend was.” Pas ná de excuses stel je voor hoe je de situatie gaat oplossen, of de relatie gaat repareren.
Zeg nóóit dat je de ‘ophef betreurt die is ontstaan’, je bent geen politicus
Wat niet werkt bij verontschuldigingen: onoprechte, afgeraffelde excuses, of excuses-omdat-het-moet. Zeg nóóit dat je de ‘ophef betreurt die is ontstaan’, je bent geen politicus. Trap ook niet in de valkuil om bij excuses alsnog jezelf te verdedigen – daar haal je heel je excuus mee onderuit.
Tot slot erg belangrijk: niet overdrijven. Bij een verontschuldiging hoef je ook weer niet uren stil te staan – anders moet je je weer verontschuldigen dat je de boel te lang ophoudt.
Succes! En bij vragen staan wij voor je klaar. Info@i4mind.nl