Bron: Simon Sinek
Er is een idee in het bedrijfsleven dat mensen bang zijn voor verandering. Wat in wezen niet waar is. Mensen zijn bang voor plotselinge verandering, zoals je weet. Maar steeds toenemender verandering is niet bedreigend.
Mensen zijn bang voor verandering die hen bedreigt, toch?
En heel vaak is de manier waarop we “veranderingsmanagement” doen, we doen veel powerpoint-presentaties over wat er gaat komen en maken ons geen zorgen en we hebben al deze dingen en we behandelen het rationeel.
Wat we negeren is de emotionele reactie. Nu zijn er mensen die van verandering houden. Het is een oneindig iets om onzekerheid te omarmen om kansen en verrassingen te zien. Voor sommige mensen, vooral mensen die al 10 jaar, 20 jaar goed zijn in het doen van iets, dat je ineens zat dat je het gaat veranderen, VREZEN ze, nogmaals, daar is dat emotionele woord. Ze zijn bang dat ze niet zullen weten hoe ze dat moeten doen, of dat het hen zal tegenhouden. En dus zal het aantal rationele verzekeringen hen helpen daar overheen te komen. Op een gegeven moment moeten we ze gewoon door het proces laten gaan.
Ze hebben nu wat, maar we moeten ze helpen om te zien hoe.. en leren kost tijd!